Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 05.08.2025, 02:40

Сайт Стахорщинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів

Меню сайту
Категорії розділу
Предмети філологічного циклу [5]
Предмети художньо-естетичного циклу [2]
Предмети математично-природничого циклу [14]
Технології [3]
Початкові класи [3]
Мої файли [6]
Виховна та позакласна робота [8]
Block title
Block title
Block title

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Предмети філологічного циклу

Написання не з прикметниками ПРЕЗЕНТАЦІЯ
[ Викачати з сервера (1.29 Mb) ] 03.02.2015, 15:23

Стахорщинська ЗОШ І-ІІ ступенів

Новгород-Сіверської районної ради Чернігівської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

української мови у 6 класі

з теми

 "Написання не з прикметниками"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала та провела

учитель української мови та літератури

Максимович Т. М.

 

 

 

 

2015

 

Тема. Написання не з прикметниками

Мета: повторити прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати вміння правильно писати  прикметники з не, пояснювати орфограми, розбирати слова за будовою,  використовувати в усному та писемному мовленні прикметники, вдосконалювати творчі вміння, навички  морфологічного, морфемного, словотвірного розборів прикметника, аналізувати і редагувати тексти;  виховувати культуру мови та мовлення.

              виховувати патріотичні почуття,  любов до Батьківщини, рідної мови.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань

ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, опорна таблиця на комп’ютері, підручник .                 

                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання (на попередньому уроці РМ учні працювали над усним твором-описом природи на основі власних вражень у художньому стилі; Д. З. – письмовий твір-мініатюра "Зимовий ранок") – поміняти зошит

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учня

         Прочитай вірш уголос. За допомогою якої частини мови поет описав нашу рідну українську мову?

 

Вивчаймо мову українську –

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову!

                                             А . Кащенко

ІІ  Актуалізація опорних знань 

         Учитель. Сьогодні ми знову потрапимо у багаті володіння царівни Морфології, яка надасть нам можливість ще раз поспілкуватися. Про яку частину мови?  Прикметник. А зараз проведемо бліц - опитування методом «Закінчи речення».

  • Прикметник –
  • Морфологія –
  • Прикметник змінюється за…
  • Рід, число, відмінок прикметника залежать від …
  • Синтаксична роль прикметника –
  • Прикметники поділяються на 3 групи за значенням: ______________

Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках?  Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)

Учитель. Відкриваємо зошити, записуємо (дата, класна робота), словниковий диктант  (учень коментує написання кожної групи іменників)

1) Немовля, невдаха, незабудка, нежить, нелюд, неук, нечисть, нестача -  (слово без -не  не вживається)

2 )неврожай, неспокій, небайдужість, недоля, недовір’я, незалежність;

(додавши не, можна утоврити антонім)

3)не друг, а ворог; не сум, а радість;не везіння, а терпіння;

( при протиставленні)

4) недоплата, недовір’я, недосяжність, недоречність (з недо-)

 

ІІІ  Мотивація навчальної діяльності .

      Повідомлення теми і завдань уроку

         Учитель. Щойно повторена нами орфограма допоможе засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Темою нашого уроку є «Написання не з прикметниками».

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

- Отже, ти пригадала правило написання не з іменниками. А тепер давай з’ясуємо, як пишеться не з прикметником.

 

  1. Робота з підручником та матеріалом презентації (слайд 4)

                                       

- слайд

                                           «Не з прикметниками»

 

Разом

Окремо

 

без не не вживається :

 

непохитний, негайний;

 

у реченні є протиставлення:

 

не високий , а низький

додавання не утворю є прикметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не

 

сміливий- несміливий (мужній)                  

після слів далеко, зовсім, аж ніяк:

 

 

далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній

 

з  префіксом  недо-

 

недопечений, недозрілий. 

прикметник у реч. є присудком:

 

Ця річка не широка.

 

є префіксом чи частиною кореня

є заперечною часткою

стверджує

заперечує

- с. р з матеріалом підручника

 

- Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають матеріалу  підручника?

 

В 419 (усно)- прочитати та запам’ятати слова. Чи всі слова зрозумілі?

 

VІ. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок

1.  Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прикметниками .  Прокоментувати вставлені  розділові знаки

Ти будеш Вітчизно моя кароока повік (не)залежна повік молода. (Не) звичайна а немов казкова скрізь лунає українська мова! Будь (не)щадним до ворогів Батьківщини нашої люби свій народ. Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима моя прекрасна Вітчизно.

2.  Конструювання речень

      Скласти речення  з поданими прикметниками:

незалежна, непохитний, непримиренний, невпинний, ненависний,невимовний, немічний, незламний, непереможний.

 

Україна – (не)залежна держава. Її народ -  мужній і (не)похитний у боротьбі за незалежність Батьківщини. Від веде (не)примиренну і (не)впинну боротьбу із (не)нависними загарбниками української землі, які завдають нашому народові  (не)вимовного болю. Вони думали, що ми (не)мічні, безсилі, а ми – сильні духом, (не)зламні, (не)переможні!

 

3. Розподільний диктант****(за наявності часу)

1 - НЕ  є частиною кореня

2 -  НЕ є префіксом

3 -  НЕ - частка

Нещадний; незнайомий; незалежний; нервовий; не легкий, а важкий; не веселий, а сумний; неохайний; некультурний; незламний; не добрий, а злий; нестійкий; несвіжий; несправжній; невпинний; немічний; негайний; ненависний; недбалий; не власна, а чужа доля.

4. Самостійна робота (картка)

Розкрийте дужки й поясніть написання НЕ з прикметниками.

А держава Україна – велика, (не)бідна,  (не)залежна, самостійна і багатодітна. Мова кожного народу (не) повторна і своя. Господарів хліб (не)білий, а ситний.

VІ   Узагальнення і систематизація вивченого

         Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку.

          Метод «Мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я дізналася…
  • Я збагатилася інформацією про…
  • Я зрозуміла…
  • Найважчим для мене було…

VІІІ  Домашнє завдання

         Опрацювати параграф 50, виконати вправу 421 (інструкція з виконання).

          За бажанням: написати твір-мініатюру «Чи маю я право засмічувати рідну мову», використовуючи НЕ з прикметниками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 1.

 

Розкрийте дужки й поясніть написання НЕ з прикметниками.

 

А держава Україна – велика, (не)бідна,  (не)залежна, самостійна і багатодітна. Мова кожного народу (не) повторна і своя. Господарів хліб (не)білий, а ситний.

 

__________________________________________________________________

 

 

Картка 1.

 

Розкрийте дужки й поясніть написання НЕ з прикметниками.

 

А держава Україна – велика, (не)бідна,  (не)залежна, самостійна і багатодітна. Мова кожного народу (не) повторна і своя. Господарів хліб (не)білий, а ситний.

 

__________________________________________________________________

Категорія: Предмети філологічного циклу | Додав: Таня
Переглядів: 3399 | Завантажень: 399 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2025
Створити безкоштовний сайт на uCoz